Montessori Eğitimi ve geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması farkların daha rahatça görülebilmesi için önemlidir.
Karşılaştırma sırasında okuma kolaylığı sağlaması açısında Montessori Eğitimi yerine ME ve geleneksel eğitim yerine GE kısaltmalarını kullanacağız.
1. Fark
GE: Çocuk öğrenmenin ezberleme olduğunu öğrenir. (rote learning)
ME: Çocuklar öğrenmeyi öğrenir.
Sonuç: Ezberleyerek öğrenen çocuk bilgisine hakim değildir ve bilgiyi çabuk kaybeder oysa Montessori çocukları öncelikle öğrenme mekanizmalarını geliştirir ve bilgiyi hayata geçirecek şekilde öğrenir.
2. Fark
GE: Çocuğa yetişkinin öğrettiği düşünülür.
ME: Çocuk kendisi öğrenir.
Sonuç: Öğrenme deneyimi kişinin bireysel olarak yaşadığı bir deneyimdir. Bir yetişkinin çocuğun öğreneme sürecine katkısı olabilir ama öğrenen çocuktur.
3. Fark
GE: Çocuk dış-disipline uyar.
ME: Çocuk iç-disiplin geliştirir.
Sonuç: Dış-disipline uyan kişiler disiplini temin eden mekandan ayrıldığı anda disiplini kaybeder. Oysa iç-disiplin kişinin kendisinden kaynaklanır ve birey için çok değerli bir özelliktir.
4. Fark
GE: Kişi topluluğun seviyesine uyum sağlamak zorundadır.
ME: Eğitim kişinin kendi becerilerine ve hızına göre belirlenir, kişiye özeldir.
Sonuç: Geleneksel eğitimde daha fazla öğrenmeye hazır olan çocukla öğrenmek için daha fazla tekrara ihtiyaç duyan çocuk için yapılabilecek bir şey yoktur. Oysa Montessori Eğitimi’nde çocuk sürekli olarak ilerler ve hiçbir konu eksik bırakılmaz.
5. Fark
GE: Çocuk yetişkin tarafından belirlenen konuyu çalışır.
ME: Çocuk ilgisi doğrultusunda çalışabilir.
Sonuç: İlgisi doğrultusunda çalışabilen kişiler daha hızlı ve verimli öğrenirler ve daha başarılı olurlar.
6. Fark
GE: Soyut kavramlar soyut olarak sunulur.
ME: Soyut kavramlar somut olarak sunulur.
Sonuç: Soyut kavramları soyut olarak anlama becerisi oldukça ileri yaşlarda gelişir bu nedenle çocuğa soyut kavramları soyut anlatmaya çalışmak sonuçsuz bir uğraştır.
7. Fark
GE: Çocuğun öğrenme süresini öğretmen belirler.
ME: Çocuk öğrenme süresini kendi belirler.
Sonuç: Geleneksel eğitimde merkez öğretmendir ve öğretmenin hızı temel alınır, Montessori Eğitim’inde ise merkez çocuktur ve çocuğun hızı eğitimi hızını belirler.
8. Fark
GE: Çocuk çalışmalarını sürekli olarak öğretmenin değerlendirmesini ve onaylamasını bekler.
ME: Çocuk çalışmalarını kendisi değerlendirmeye teşvik edilir.
Sonuç: Çalışmalarını değerlendirmeyi öğrenen çocuk dışardan onay bekleyen çocuğa göre bilgisine daha hakim ve ilerlemeye daha açıktır.
9. Fark
GE: Öğretim araçları çocuğun duyularına hitap etmez ve yaparak yaşayarak öğrenme söz konusu değildir.
ME: Öğretim araçları çocuğun birden fazla duyusuna aynı anda hitap eder.
Sonuç: Montessori Araçları dahiyane yapılarıyla soyut bilgileri somut olarak iletirken aynı anda çocuğa yaparak yaşatarak öğretir.
10. Fark
GE: Altı yaşına kadar çocuğun ilerlemesi ölçülemez.
ME: Montessori öğretmeni araçlarla çalışan çocukları gözlemleyerek ilerlemelerini ölçebilir.
Sonuç: Geleneksel eğitim çocuğun ilerlemesini ölçemediği için ihtiyaçlarını belirlemekte yetersiz kalır, oysa Montessori Eğitimi çocuğun tek bir dakikasını boşa harcamadan ilerlemesini takip eder.
Bu farklılıklar sayesinde çocuğun eğitiminde ciddi başarılı sonuçlar elde edilir.