Aralık 07, 2023
ÇOCUKLARDA
PAYLAŞMA DAVRANIŞI
Erken gelişim dönemlerinde
çocukların eşyalarını ya da oyuncaklarını paylaşmaması anne babalar için zaman
zaman sorun teşkil etmekle birlikte; ileride paylaşmayı tercih etmeyen kişilik
özelliğine sahip olacağı konusunda endişelere neden olmakta.
Piaget’e göre çocuklar 2-7 yaş
arasında ben merkezci yapıya sahiptirler. Yani; çocuklar olaylara başkasının
bakış açısıyla bakıp değerlendirmezler. Olayları kendi bakış açılarına göre
değerlendirirler ve herkesin de olayları kendileri gibi görüp algıladıklarını
düşünürler. Bu yaş gurubundaki çocukların empati yapabilme yeteneklerinin
gelişmekte olduğu unutulmamalıdır. Ayrıca çocuklarda bu yaş döneminde mülkiyet
kavramı da henüz gelişmemiştir.
Bunların yanı sıra iki yaş
döneminden itibaren çocukların eşyaların kimde olup olamayacağına karar verme
isteği aslında kendi kimliklerini ortaya koymaları için de bir fırsattır. Yani
çocuk eşyalar üzerinde söz hakkı alarak hayırlarının kıymetli olup olmadığını;
fikirlerinin ve tercihlerinin gözetip gözetlemediğini de deneyimlemektedir.
Çocukların bu gelişimsel
özellikleri göz önünde bulundurulduğunda; çocukların eşyalarını paylaşmaması,
ağlaması ve diğer çocuğun duygusunu ve isteklerini anlamaması normaldir.
Özetle çocuğun eşyalarını
paylaşmaması müdahale edilmesi gereken problemli bir davranış değil gelişimsel
bir özelliktir.
ÇOCUKLARDA
PAYLAŞMA DAVRANIŞINI NASIL GELİŞTİRİLEBİLİR?
▪️ Çocuklar eşyalarını paylaşmak
için asla zorlanmamalıdır. Paylaşma konusunda kararın çocuğa ait olduğu mutlaka
vurgulanmalıdır.
▪️ Eşyalarını paylaşmaları için
çocuklara karşı cezalandırıcı tutumlardan ya da tehdit edici ifadelerden
kaçınılmalıdır.
▪️ Anne babalar paylaşma konusunda
çocuklarına model olabilirler. Anne ve babalar çocuklarıyla kendi çevreleri ile
yaptıkları paylaşımları içeren sohbetler yapabilirler.
▪️ Çocuklara eşya paylaşımı
yapabilmeleri için akranlarının olduğu ortamlar yaratılmalıdır.
▪️ Çocukların paylaşma deneyimi
yaşamaları için eşya değiş tokuşu yapmaları öğretilebilir.
▪️ Çocuğun paylaşmak istedikleri ve
istemedikleri eşyalar/oyuncaklar çocuğun fikri alınarak ayrı sepetlere
konulabilir ve paylaşmak istediği oyuncaklar diğer çocuklara sunulabilir.
▪️ Doğru anne baba tutumları ile
uygun ortamlar oluşturarak çocukların paylaşma deneyimleri yaşamaları ve
paylaşma davranışı geliştirmeleri desteklenebilir. Örneğin; ebeveynlerin
paylaşım yaptığı durumlar vurgulanabilir ve çocuğun paylaşma davranışını gözlemleyerek
modellemesi desteklenebilir.
▪️ Herkesin sırası geldiğinde
katıldığı oyunlar problem çözme yeteneğini desteklerken; özellikle 3.5- 4 yaş
arasındaki çocuklar değiş tokuş gerektiren oyunlardan fayda görürler.
▪️ İstenen davranışları
sergilemesiyle çocuklara verilen pozitif geri bildirimler; çocuğun yeni
davranış modeli geliştirmesi için çok değerli olduğu unutulmamalıdır.
Psikolojik Danışman
Özgür AYDIN